Succesvol na de mavo op het Mill-Hillcollege

ingevoerd op 27-02-2015

Na het behalen van een mavodiploma kiezen veel leerlingen voor een vervolgopleiding op het MBO en er is ook een groep die ervoor kiest om verder te leren op de havo. Het Mill-Hillcollege begeleidt de leerlingen bij het maken van de juiste keuze door speciale lessen, stages en speeddates met MBO’ers.

In het voorexamenjaar mavo-3 krijgen alle leerlingen wekelijks een LOB-les (LoopbaanOriëntatie en –Begeleiding). Tijdens deze lessen wordt er ingegaan op de vraag wat leerlingen later zouden willen. Verschillende ouders hebben inspirerende gastlessen verzorgd over hun loopbaan. In mavo-3 gaan alle leerlingen een week op beroepsoriënterende stage en hebben ze een speeddate met MBO’ers die iets over hun opleiding vertellen. Kiki Nieuwkerk, sectordirecteur mavo van het Mill-Hillcollege. “We kijken goed naar het type leerling om samen te bepalen welke vervolgopleiding iets voor hem of haar is. De LOB-lessen zorgen ervoor dat een leerling op de juiste plek terecht komt. Het is belangrijk dat een vervolgopleiding aansluit bij de talenten en interesses van een persoon.”

Pauline Schilders was altijd al een zorgzaam type en wist daarom van jongs af aan dat ze iets in de zorg wilde gaan doen. In 2006 behaalde ze haar mavodiploma en is ze naar het ROC Zorg en Welzijn gegaan. “Ik heb gestudeerd voor verzorgende op niveau 3. Tijdens de opleiding heb ik ontdekt dat ik het werken met ouderen erg leuk vond en heb ik een extra opleiding gedaan om me te verdiepen in de sector. Vervolgens ben ik verder gegaan met de studie verpleegkunde op het ROC, niveau 4. Nu ben ik ZoCo (zorgcoördinator) op woonzorgcentrum De Clossenborch. Als ZoCo ben ik de eerste verantwoordelijke voor de zorg en coördineer ik de zorg rondom een bewoner, bijvoorbeeld in het contact met de familie.”

Tom Schellekens uit mavo-3 weet nu al dat hij na mavo-4  naar de havo zal gaan. Hij heeft de havo nodig voor zijn vervolgopleiding. “Ik wil graag naar het Cruijff Instituut! De overstap van mavo naar havo lijkt me wel een grote stap en ik verwacht dat ik wel wat harder moet gaan werken.” Maud Broekhuijsen heeft de overstap gemaakt van mavo naar havo al gemaakt. Ze vertelt dat ze door de speciale LOB-lessen goed is voorbereid op de overstap. “De overstap bevalt me goed! Wel vind ik het heel anders op de havo, je moet namelijk een stuk zelfstandiger werken.”

Na de mavo zijn er dus verschillende routes op weg naar succes. Sommigen kiezen voor het MBO om misschien daarna een vervolgopleiding op het HBO te gaan doen. Kim Spitters is na het behalen van haar mavodiploma gestart met de opleiding onderwijsassistent op het MBO. “Ik wil graag iets met kinderen gaan doen, daarom heb ik voor onderwijsassistent gekozen. Met deze opleiding kun je makkelijk doorstromen naar het HBO. Als ik mijn MBO-diploma heb, hoop ik pedagogiek te gaan doen. Ik loop twee dagen stage en de rest van de week ga ik naar school. Het werken met kinderen vind ik ontzettend leuk! Ik leer veel van hen en dat is veel leuker dan uit de boeken!”

Kiki Nieuwkerk geeft als belangrijke reden voor de succesvolle keuze van leerlingen na de mavo, het denken vanuit talenten en interesses van de leerling tijdens de LOB-activiteiten. “Als je ontdekt waar je passie ligt en wat je talenten zijn, kun je bepalen wat een goede vervolgopleiding voor je is. Succesvol ben je als je iets kunt doen waar je goed in bent of kunt worden. Zoals veel ouders te kennen gaven tijdens hun gastlessen, kan het best zijn dat je in je loopbaan een aantal keer volledig van koers wijzigt.”

mil hill college mil hill college